Hver 6. nyhedsartikel i år nævner corona

Vi har registreret, at corona eller Covid-19 er nævnt i flere end 164.000 nyhedsartikler i perioden 1. januar 2020 til og med 23. marts 2020, hvilket betyder, at hver sjette nyhedsartikel i år, publiceret i et redaktionelt medie i Danmark, på en eller anden måde har nævnt corona.

Dermed overgår den danske omtale af coronavirus den norske og finske omtale med henholdsvis 119.000 nyhedsartikler i Norge og 79.000 i Finland, og den danske omtale er i Norden kun overgået af den svenske, hvor de redaktionelle medier har publiceret i alt 197.000 nyhedsartikler, der nævner corona.

Det er meget voldsomme tal, og tallene indeholder ikke engang opdateringerne på de livechats, som eksempelvis Ekstra Bladet og B.T. har kørende på deres sites.

 

Kurven for omtalen er støt stigende

 

Antallet af omtaler stiger voldsomt i marts, hvor coronasmitten for alvor indgår i en dansk kontekst. Omtalen er ført an af markante peaks omkring statsministerens pressemøder og dronningens tale.

 

Det er særligt i webudgaverne af aviserne, at medierne publicerer nyhedsartikler om corona. Hele 71 procent af nyhedsartikler om corona er publiceret i en webudgave af en avis, mens printudgaverne af de regionale aviser står for 15 procent af omtalen. De landsdækkende trykte aviser står for fire procent af den samlede volumen, ledt an af Jyllands-Posten, der i den trykte avis har publiceret 1.377 nyhedsartikler indeholdende ordet corona eller afarter heraf. Dette svarer til lidt over 16 artikler i gennemsnit per dag. Ser man på marts alene, så nævner Jyllands-Posten corona i 55 procent af alle nyhedsartikler i deres trykte avis – på tværs af alle sektioner og temaer.

 

Berlingske højest andel

 

Berlingske topper listen over de landsdækkende medier, der publicerer mest om coronavirus i disse uger. Hele 27 procent af alle artikler i mediets trykte udgave og onlineversion nævner virusset. Børsen har nævnt corona i mere end 24 procent af alle deres publicerede artikler i perioden. I bunden af listen ligger Ekstra Bladet med 17 procent af artiklerne. Her skal det dog nævnes, at indlæggene på chatten på eb.dk ikke er talt med.

 

Virksomheder og organisationer holder øje

 

Hos Retriever hjælper vi en lang række virksomheder og organisationer med at holde øje med, hvad medierne skriver om dem. Derfor har vi også udviklet et dashboard, hvor man kan følge med i danske mediers omtale af corona og sammenholde det med omtalen af ens branche og virksomhed. Her er det tydeligt, at omtalen af restaurationsbranchen, der normalt er meget lidt omtalt i de danske medier, har taget fart efter statsministerens første pressemøde i forbindelse med initiativer, der skal mindske udbredelsen af coronavirus i samfundet. Du kan læse mere om vores dashboard her.

 

Figuren viser antallet af publicerede nyhedsartikler, der nævner corona, i danske medier i 2020.